De 8 Achterhoekse gemeenten volgen de richtlijnen van het RIVM en de GGD. De gemeenten verwachten van zorgaanbieders dat zij dit ook doen. Kijk voor de meest recente informatie op de websites van het RIVM en de GGD.
Consequenties voor zorgverlening
De genomen maatregelen kunnen consequenties hebben voor de dienstverlening en zorg van zorgaanbieders aan cliënten. Vanuit het sociaal domein Achterhoek is het advies aan zorgaanbieders om op basis van de actuele, geldende richtlijnen een eigen afweging te maken. Per situatie kan verschillen welk besluit een aanbieder neemt, onder andere omdat de omstandigheden van de doelgroep die het betreft en de situatie binnen de organisaties verschillen. Of omdat voor de branche waarin de zorgaanbieder opereert, andere richtlijnen (gaan) gelden.
Informeer cliënten (online)
De Achterhoekse gemeenten verzoeken zorgaanbieders om de informatie over de (zelf) genomen maatregelen rechtstreeks af te stemmen met cliënten of zijn/haar netwerk. Het advies is ook om de maatregelen op de website te plaatsen, zodat deze voor iedereen transparant zijn. Let op: Indien het noodzakelijk is, nemen de gemeenten rechtstreeks met zorgaanbieders contact op. Dit kan per e-mail of telefoon zijn.
Inventarisatie maatregelen en knelpunten
Op dit moment inventariseren de gemeenten binnen het sociaal domein Achterhoek wat de maatregelen betekenen voor het zorgaanbod aan cliënten in de regio. De gemeenten willen zo spoedig mogelijk weten wanneer cliënten geen hulp meer ontvangen. Het regionale team van gemeentelijke contractmanagers heeft hierover actief contact met zorgaanbieders.
Zorgen om een individuele cliënt
Zorgaanbieders die op cliëntniveau te maken krijgen met een situatie waar zij zorgen over hebben, kunnen contact opnemen met de consulent van de betreffende gemeente. Gezamenlijk wordt dan afgestemd of en welke oplossingen er zijn.
Klachten die op Corona lijken?
Bij het vermoeden dat een cliënt klachten of verschijnselen heeft die op Corona lijken, is het advies aan zorgaanbieders om direct conform het protocol van het RIVM en de GGD te handelen.
Bij een calamiteit waar een zorgaanbieder niet verder mee komt, kan contact worden opgenomen met de gemeenten via een van de onderstaande telefoonnummers. Welk nummer geldt, is afhankelijk van de locatie van de zorgaanbieder:
- (0314) 37 74 54 (in Bronckhorst, Doetinchem, Montferland en Oude IJsselstreek)
- (06) 51 88 95 68 (in Aalten, Berkelland, Oost-Gelre en Winterswijk)
Meer weten over het Coronavirus en de maatregelen binnen sociaal domein Achterhoek? Klik hier voor de speciale Corona-pagina op deze website.
Vraag & Antwoord over het Coronavirus
Het is in 2021 nog steeds toegestaan om de zorg anders te leveren. Indien u de zorg tijdelijk anders organiseert en in aangepaste vorm levert, kunt u via het berichtenverkeer declareren conform het product dat in de beschikking is afgegeven. Deze zorg of ondersteuning dient wel relatie te houden met de indicatie en een passende invulling te zijn in deze Coronacrisis. Dus wanneer u bijvoorbeeld de dagbesteding (al dan niet deels) vormgeeft via individueel contact met de deelnemers, kunt u dit gewoon als geleverde dagbesteding (volgens de afgegeven indicatie) declareren.
De regeling 'doorbetaling niet geleverde zorg PGB' is verlengd met terugwerkende kracht vanaf 1 oktober 2020 t/m 31-12-2021. Voor meer informatie zie het nieuwsbericht op deze website.
Er is geen regeling meer waarin no-show als gevolg van Corona wordt gecompenseerd. Omzetderving door no-show kan conform de contractafspraken niet worden verhaald.
Bij het anders leveren van zorg blijft de eigen bijdrage in stand. Is er gedurende langere tijd geen mogelijkheid tot het anders leveren van zorg? Neem dan contact op met de gemeente.
Wij verzoeken u om op basis van de actueel geldende richtlijnen uw eigen afweging te maken. Als u het gedurende de Coronacrisis niet verantwoord vindt om de levering van zorg en/of ondersteuning voort te zetten, ondanks inachtneming van de RIVM-richtlijnen, dan is het wenselijk dat u een alternatieve invulling geeft. Of dit kan en op welke wijze is afhankelijk van uw doelgroep en de betreffende cliënt. Uitgangspunt is dat de zorg die noodzakelijk is, moet worden verleend. Als dit niet op locatie kan, dan moet hier op een andere wijze invulling aan worden gegeven. Wij gaan ervan uit dat u als zorgaanbieder uw verantwoordelijkheid neemt en zo goed mogelijk in de ondersteuning van cliënten voorziet.
Indien dit in een uiterst noodgeval speelt, dan verzoeken wij u dringend om contact op te nemen met uw contractmanager.