De declaratie van zorg vindt gedurende de Coronacrisis op een andere manier plaats dan gebruikelijk. In de 'Declaratieregeling Corona' hebben de Achterhoekse gemeenten vastgelegd hoe zorgaanbieders minder of niet geleverde zorg als gevolg van de Coronacrisis kunnen declareren. Kijk voor alle informatie over de Coronacrisis op de speciale Coronapagina op deze website.
Voor gecontracteerde zorgaanbieders
De tijdelijke declaratieregeling is van kracht van 1 maart tot 1 juni 2020. De richtlijnen in deze regeling gelden voor alle gecontracteerde zorgaanbieders Wmo, Jeugd, Beschermd Wonen en maatschappelijke opvang van de 8 Achterhoekse gemeenten. Hieronder vallen ook de contracten met aanbieders van Hulpmiddelen, Hulp bij Huishouden en vervoer.
Verschillende scenario’s
In de tijdelijke declaratieregeling gaan de Achterhoekse gemeenten uit van 3 mogelijke scenario’s:
- Een zorgaanbieder kan de zorg en/of ondersteuning voortzetten;
- Een zorgaanbieder kan géén of minder zorg en/of ondersteuning leveren;
- Een zorgaanbieder heeft te maken met meerkosten.
Per scenario wordt omschreven hoe de declaratie en betaling van de al dan niet geleverde zorg gedurende deze Coronacrisis (vooralsnog tot 1 juni 2020) in z’n werk gaat.
Speciaal aanvraagformulier
Een belangrijk onderdeel van de tijdelijke declaratieregeling is het ‘Aanvraagformulier compensatieregeling’ (ook in pdf beschikbaar). Zorgaanbieders die van de tijdelijke declaratieregeling gebruik maken, dienen de komende tijd via dit aanvraagformulier te declareren. Het formulier moet namelijk samen met de factuur worden ingediend bij de betreffende gemeente. De gemeenten hebben dit formulier (samen met de factuur) nodig om overzicht te houden op het gebruik van deze tijdelijke regeling.
Al gedeclareerd?
Als zorgaanbieders al via het berichtenverkeer een declaratie hebben ingediend over de maand maart 2020, dan moeten zij dit herstellen indien er sprake is van minder of niet geleverde zorg en/of ondersteuning. Dit herstellen gaat door een creditnota in te dienen via het berichtenverkeer voor de zorg die niet is geleverd en wel in rekening is gebracht. Voor de niet geleverde zorg geldt de werkwijze die beschreven staat in de tijdelijke declaratieregeling. Voorwaarde is wel dat de niet geleverde zorg al gecrediteerd moet zijn.
Meer info
Heeft u vragen of komt u er niet uit? Neem dan contact op met uw contractmanager of stuur een e-mail. De gemeenten hebben een regionaal ondersteuningsteam ingesteld, dat gedurende deze Coronacrisis voor zorgaanbieders klaarstaat.
Vraag & Antwoord over het Coronavirus
Het is in 2021 nog steeds toegestaan om de zorg anders te leveren. Indien u de zorg tijdelijk anders organiseert en in aangepaste vorm levert, kunt u via het berichtenverkeer declareren conform het product dat in de beschikking is afgegeven. Deze zorg of ondersteuning dient wel relatie te houden met de indicatie en een passende invulling te zijn in deze Coronacrisis. Dus wanneer u bijvoorbeeld de dagbesteding (al dan niet deels) vormgeeft via individueel contact met de deelnemers, kunt u dit gewoon als geleverde dagbesteding (volgens de afgegeven indicatie) declareren.
De regeling 'doorbetaling niet geleverde zorg PGB' is verlengd met terugwerkende kracht vanaf 1 oktober 2020 t/m 31-12-2021. Voor meer informatie zie het nieuwsbericht op deze website.
Er is geen regeling meer waarin no-show als gevolg van Corona wordt gecompenseerd. Omzetderving door no-show kan conform de contractafspraken niet worden verhaald.
Bij het anders leveren van zorg blijft de eigen bijdrage in stand. Is er gedurende langere tijd geen mogelijkheid tot het anders leveren van zorg? Neem dan contact op met de gemeente.
Wij verzoeken u om op basis van de actueel geldende richtlijnen uw eigen afweging te maken. Als u het gedurende de Coronacrisis niet verantwoord vindt om de levering van zorg en/of ondersteuning voort te zetten, ondanks inachtneming van de RIVM-richtlijnen, dan is het wenselijk dat u een alternatieve invulling geeft. Of dit kan en op welke wijze is afhankelijk van uw doelgroep en de betreffende cliënt. Uitgangspunt is dat de zorg die noodzakelijk is, moet worden verleend. Als dit niet op locatie kan, dan moet hier op een andere wijze invulling aan worden gegeven. Wij gaan ervan uit dat u als zorgaanbieder uw verantwoordelijkheid neemt en zo goed mogelijk in de ondersteuning van cliënten voorziet.
Indien dit in een uiterst noodgeval speelt, dan verzoeken wij u dringend om contact op te nemen met uw contractmanager.