Nadat afgelopen zomer verschillende zorgaanbieders hun zorgen hadden geuit over de transformatie van het zorglandschap in de Achterhoek, zijn de wethouders van de 8 Achterhoekse gemeenten met deze aanbieders in gesprek gegaan. Het eerste gesprek vond op 10 september 2020 plaats, het tweede gesprek op 9 november 2020. Ditmaal waren de gespreksonderwerpen: bijpraten over het proces tot aan 1 januari 2022, het instellen van een officieel Bestuurlijk Overleg binnen het sociaal domein Achterhoek en (op verzoek van de aanbieders) de inkoop/tarifering 2021.
Bezig met een totaalproces
In het overleg wordt onder meer benadrukt dat we in de Achterhoek op dit moment veel meer dan voorheen gericht zijn op een totaalproces. "Daar waar de focus de afgelopen periode vooral gelegen heeft op de nieuwe inkoop is het proces herijkt naar een totaalproces. In de toekomst willen de Achterhoekse gemeenten zich veel meer gaan focussen op preventie. Op een sociale basis. Lichte ondersteuning bieden en daar waar nodig specialistische hulp", aldus Yvon Noordman, programmacoördinator van het sociaal domein Achterhoek. Ze voegt eraan toe: "Onder totaalproces verstaan we niet alleen de inkoop, maar ook de dialoog met de zorgaanbieders, de implementatie en bijvoorbeeld het interne proces bij gemeenten."
Bestuurlijk overleg
Eveneens werd gesproken over het voortzetten van bestuurlijk contact en gesprek op en richting 1 januari 2022. De wethouders benadrukten dat komende maanden (tot 1 april 2021) in het teken staan van de brede dialoog. Alle zorgaanbieders (van bestuur tot uitvoerend) hebben de mogelijkheid mee te denken, praten en adviseren. Bijvoorbeeld via Gesprekstafels en sessies om de visie te vertalen naar concrete aanbestedingsdocumenten. Daarnaast zijn de wethouders van plan om een officieel Bestuurlijk Overleg in te stellen, dat tot 1 april 2021 nog tweemaal plaatsvindt. Na 1 april 2021 is dit vanwege de aanbestedingsregels niet toegestaan. Na de gunning zal het overleg worden voortgezet. Op verzoek van de zorgaanbieders wordt afgesproken dat als er vaker dan die 2 keer een overleg nodig is, dit wordt ingepland.
Inkoop 2021
De zorgen van de aanwezige zorgaanbieders over de tarifering in de Inkoopronde voor 2021 kwamen ook aan bod tijdens het overleg. Wethouder Joop Wikkerink legt namens de gemeenten uit: "Omdat het om gemiddelde reële tarieven gaat, kan dit divers uitpakken voor aanbieders. Dit is echter inherent aan het systeem en tevens een reden om over te willen op andere vormen van inkoop en bekostiging."
Meer informatie of vragen
Het volledige verslag kunt u hier bekijken. Heeft u naar aanleiding van het verslag of de besproken punten een vraag aan de zorgaanbieders die aan dit overleg hebben deelgenomen? Zij staan graag open om uw vraag te beantwoorden. Neem contact op met:
- Emilia Borninkhof: e.borninkhof@entrealindenhout.nl
- Hans van Geenhuizen: h.vangeenhuizen@karakter.nl
- Marian Brijan: info@passpect.nl
- Chantal Koopmans: c.koopmans@ggnet.nl
- Frans de Bruin: f.debruin@autimaat.nl
- Joost Harkink: jharkink@riwis.nl
Vragen over het sociaal domein Achterhoek of aan de programmacoördinator kunt u stellen via inkoop@sociaaldomeinachterhoek.nl.