Hoe werkt een aanbesteding eigenlijk? Hoe zit het met het bekostigen in het sociaal domein? Voor de inkoop van jeugdhulp en Wmo/Wonen zijn dit heel relevante vragen. Omdat het tegelijkertijd ingewikkelde materie is, vond afgelopen september een stoomcursus plaats voor gemeenteraadsleden.
Europees aanbesteden
De avond bestond uit twee blokken: een flink blok over het onderwerp Europees aanbesteden en een blok over de bekostiging. Aan de hand van praktijkvoorbeelden werden de aanwezige raadsleden meegenomen in de wereld van het aanbesteden. Niet alleen werd duidelijk dat aanbesteden niets anders is dan een specifieke methode om in te kopen en dat er ook andere methodes zijn (open house en subsidie). Oók de spelregels van een Europese aanbesteding kwamen aan bod. En de stappen die tijdens een aanbesteding worden gezet. De raadsleden kregen bovendien antwoord op de (ham)vraag: waarom kiezen de Achterhoekse gemeenten voor een aanbesteding?
Bekostiging: driehoeksrelatie
Bij het onderdeel bekostiging werd allereerst de driehoeksrelatie tussen de cliënt, de Achterhoekse gemeenten en de gecontracteerde aanbieders duidelijk. De cliënt heeft een relatie met de gemeenten voor de beoordeling en toekenning van de benodigde hulp en/of ondersteuning. Ook bestaat er tussen de cliënt en aanbieder een verbinding. Immers, de aanbieder levert de hulp en/of ondersteuning. De aanbieder staat niet alleen in contact met de cliënt, maar ook met de gemeenten. Dit vanwege de contractering en bekostiging. En de gemeenten hebben dus een relatie met zowel de cliënt als de aanbieder. Kortom, een driehoeksrelatie.
Keuzes in de bekostiging
Daarnaast kwamen de verschillende opties aan bod als het gaat om de bekostiging. Zo kennen we in Nederland de zogenaamde ‘inspanningsgerichte’ bekostiging (producten met een eigen tarief) en de ‘taakgerichte’ bekostiging (opgaven met budget). Bij de huidige inkoop van jeugdhulp en Wmo/Wonen kiezen de gemeenten voor de eerstgenoemde vorm: inspanningsgerichte bekostiging. Dit betekent dat we in de Achterhoek teruggaan naar producten en tarieven. Bij de tarieven geldt dat het moet gaan om ‘reële’ tarieven. Oftewel, tarieven die voldoen aan de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB). Bij de berekening wordt uitgegaan van productbeschrijvingen en het tarief wordt berekend op basis van een ‘gemiddeld efficiënte aanbieder’. Waarbij rekening wordt gehouden met de regionale uitvoeringspraktijk. Uiteraard dienen de tarieven transparant en herleidbaar te zijn opgebouwd.
Onafhankelijk tariefonderzoek
Om tot deze reële tarieven te komen, vindt op dit moment een onafhankelijk tariefonderzoek plaats. Een deskundig bureau maakt gebruik van kennis en informatie uit verschillende bronnen. Het bureau raadpleegt ook aanbieders die actief zijn in de Achterhoek en er wordt gekeken naar de huidige, regionale praktijk. Dit leidt tot een advies over de tarieven, waarover de colleges van Burgemeester en Wethouders uiteindelijk besluiten.
Benieuwd naar wat er nog meer verteld is? Bekijk dan de presentatie van deze stoomcursus.