Overige

Zorgaanbieders zijn verplicht een calamiteit of geweldincident te melden bij de toezichthouder. Kijk voor meer informatie op de pagina 'Hoe meld ik een calamiteit of geweldsincident'

Voor zorgfraude is er binnen Sociaal Domein Achterhoek het Regionaal Meldpunt Zorg SDA. Kijk voor meer informatie op de pagina 'Regionaal Meldpunt Zorg SDA'.

 

Overige

Het overzicht van zorgaanbieders die per 1 juli 2022 gecontracteerd zijn om zorg en/of ondersteuning te leveren aan inwoners van de Achterhoekse gemeenten, kunt u hier downloaden

Overige

Voorheen hadden de gemeenten in de Achterhoek met ruim 300 zorgaanbieders een contract. Dit aantal bleek te groot om efficiënt met elkaar te kunnen samenwerken. Ook bracht het jaarlijks contracteren veel administratieve lasten met zich mee. Het forse aantal maakte het bovendien lastig om in de Achterhoek samen aan innovatie en vernieuwing te werken. Terwijl we ervan overtuigd zijn dat het voor de kwaliteit van de zorgverlening belangrijk is om te blijven innoveren en vernieuwen. Om die redenen zijn er sinds 1 juli 2022 minder zorgaanbieders gecontracteerd. 

Jazeker, dit was een belangrijk selectiecriterium van de aanbesteding. De nieuw gecontracteerde zorgaanbieders leveren met elkaar de zorg en ondersteuning waaraan in de 8 Achterhoekse gemeenten behoefte is. De hulp wordt bovendien in de omgeving van de cliënt of zo nabij mogelijk geleverd. Er blijft ook zeker keuzevrijheid voor inwoners en voor u als verwijzer.

Heel nauw! De voorbereidingen zijn al in september 2020 gestart. Tussen september 2020 en eind maart 2021 zijn maar liefst 52 Gesprekstafels, workshops en trainingen georganiseerd voor zorgaanbieders. Ze konden over veel verschillende thema’s meepraten en meedenken. De aanbestedingsstukken zijn ook op basis van de opbrengst van deze bijeenkomsten opgesteld. En ook in de implementatiefase hebben er dialoogsessies plaatsgevonden met zorgaanbieders. De Achterhoekse gemeenten wilden de invoering van de nieuwe aanpak in nauwe samenwerking (lees: partnerschap) met de gegunde zorgaanbieders vormgeven. Kortom, de nieuwe aanpak is echt in samenspraak met geïnteresseerde zorgaanbieders tot stand gekomen én in samenspraak ingevoerd. 

Op deze datum gaan de nieuwe contracten met zorgaanbieders van de gegunde segmenten in. Dat zijn op dit moment: Wmo Wonen, Wmo Integrale Ondersteuning, Integrale Ambulante Jeugdhulp en Gezins- en Woonvormen. De inkoop van Wmo Logeren en Hoog Complexe Jeugdhulp met Verblijf is nog niet afgerond (zie andere vraag). Nieuwe cliënten krijgen vanaf 1 juli 2022 zorg en/of ondersteuning van alleen nog de nieuw gecontracteerde zorgaanbieders. Daarnaast gaat op 1 juli 2022 de nieuwe aanpak binnen Sociaal Domein Achterhoek in. Deze aanpak houdt in dat gemeenten met de inwoner het ‘WAT’ bepalen en zorgaanbieders met de inwoner het ‘HOE’. Voor zorgaanbieders verandert er ook het een en ander, zoals de financiering. We gaan in de Achterhoek van start met een taakgerichte bekostiging met 'lumpsum financiering'. We nemen dus afscheid van het ‘uurtje factuurtje’ en productdenken. Dit moet ervoor zorgen dat de hulp en/of ondersteuning zo lang duurt als nodig en zo kort als mogelijk.

Overige

Jazeker. Voor ziekenhuiszorg hebben de gemeenten 4 ziekenhuizen gecontracteerd. Deze aanbesteding kende een eigen traject en planning. De nieuwe contracten zijn ingegaan op 1 januari 2022 en hebben een looptijd van 3 jaar. Het is 2 keer mogelijk om de contracten te verlengen, met steeds 2 jaar. 

Overige

De gemeenten doen er alles aan om binnen de beschikbare middelen de best mogelijke zorg in te kopen. Toch kan het gebeuren dat in de praktijk geen goede zorg wordt geboden. Of bijvoorbeeld dat de zorg die is afgesproken, bewust niet wordt geleverd. Als dit regelmatig voorkomt, kan er sprake zijn van (financiële) rechtmatigheden. Daarnaast willen de gemeenten de verschillen beoordelen tussen goede en minder goede zorgorganisaties. Daarom kan uw melding belangrijk zijn.

Het meldpunt neemt geen klachten in behandeling. Deze kunt u indienen bij de zorgorganisatie. U kunt een klacht hebben als u ontevreden bent over de manier waarop de zorgorganisatie u informeert. Of over de manier waarop zij met u omgaan. Uw klacht kan ook gaan over procedurefouten of organisatorische fouten. Zorgorganisaties hebben een (onafhankelijke) klachtencommissie. Deze commissie kan u ook vertellen waar u terecht kunt als u ontevreden bent over de uitspraak van de klachtencommissie.

Om een melding door te doen, vult u het meldingsformulier volledig in. Het ingevulde formulier mailt u naar toezicht@sociaaldomeinachterhoek.nl. Met verzending verklaart u dat deze gegevens juist en betrouwbaar zijn. Ook geeft u het meldpunt toestemming deze gegevens te registreren.

Let op! Onduidelijke of zeer algemene meldingen worden wel geregistreerd, maar niet verder in behandeling genomen.

Ja dat kan. Stuur een e-mail met uw contactgegevens naar toezicht@sociaaldomeinachterhoek.nl en we nemen contact met u op.

Naar boven