Overige

Een calamiteit kan een gebeurtenis zijn waarbij sprake is van ernstig letsel. Of denk aan een situatie met (ineens) veel media-aandacht. Allerlei andere gebeurtenissen kunnen ook tot een calamiteit in het kader van de Jeugdwet en Wmo leiden. Als zorgaanbieder belt u bij calamiteiten één van onderstaande telefoonnummers. Let op! Welk telefoonnummer voor u geldt, hangt af van uw locatie.

  • 0314 - 377 454 (in Bronckhorst, Doetinchem, Montferland & Oude IJsselstreek)
  • 06 – 51 88 95 68 (in Aalten, Berkelland, Oost-Gelre & Winterswijk)

Sinds de invoering van de AVG (privacywet) zijn de eisen aangepast rondom het gebruik van persoonsgegevens. Ook gelden er strengere regels rondom een beveiligde werkomgeving, datalekken en andere schendingen van de voorschriften van de privacywetgeving. Krijgt u te maken met een datalek? Dan moet u dit melden bij de betrokken Functionaris Gegevensbescherming. De contactgegevens zijn:

Functionaris Gegevensbescherming (FG)
Geregistreerd: Anne-Marie Nas
Email: a.nas@doetinchem.nl
Telefoonnummer: 0314-377377

Zorg die in het buitenland wordt vormgegeven en/of geleverd, wordt door de Achterhoekse gemeenten niet gefinancierd. Niet middels Zorg in Natura (ZiN) en ook niet via een Persoonsgebonden Budget (PGB). De reden waarom de Achterhoekse gemeenten deze zorg niet financieren, is omdat de gemeenten geen toezicht kunnen houden op de kwaliteit, veiligheid, rechtmatigheid en doelmatigheid van de geboden zorg. Bovendien kan er sprake zijn van andere of afwijkende wet- en regelgeving in het buitenland, wat kan conflicteren met de eisen in het inkoopdocument van de acht Achterhoekse gemeenten.

Inkoop (algemeen)

Vanaf 1 januari 2020 moeten zorgaanbieders die zorg (willen) leveren in de Achterhoek inderdaad aangesloten zijn bij een branche- of beroepsvereniging. De reden is dat de Achterhoekse gemeenten veel waarde hechten aan de kwaliteit van de dienstverlening. Door aansluiting bij een branche- of beroepsvereniging verwachten de Achterhoekse gemeenten dat de kwaliteit van de dienstverlening continu gewaarborgd blijft. Immers, brancheverenigingen besteden veel aandacht aan deskundigheidsbevordering en intervisie tussen de leden (en hun medewerkers). Ook informeren zij de leden zeer regelmatig over de laatste ontwikkelingen op het vakgebied en binnen de branche. Op deze manier blijven zorgaanbieders altijd 'up to date'.

Aanbieders die zich hebben ingeschreven in Negometrix en zijn gegund op één of meerdere percelen, kunnen een kopie maken van hun inschrijving. Oftewel, het is via Negometrix mogelijk om de eigen inschrijving te exporteren. Hierdoor heeft u altijd de juiste informatie en de juiste producten en prijzen bij de hand. Hoe u dit doet, leest u in de instructie (download).

Omdat overeenkomsten tot stand komen via Negometrix, moeten ook alle vragen over een lopende tender (inkoop) in Negometrix worden gesteld. Dit kan via ‘Vraag & Antwoord’. Hulp nodig? De helpdesk van Negometrix staat voor u klaar als u bij het invoeren van uw vraag (of bij het inzien van het antwoord) vastloopt.

Overigens is de reden om vragen via Negometrix te stellen, dat de gehele communicatie met aanbieders die zich inschrijven voor zorg en/of ondersteuning via dit systeem loopt. De gemeenten willen zo borgen dat antwoorden op vragen correct, eenduidig en tijdig worden gegeven. Een andere reden is dat de inkoop-overeenkomsten tot stand komen door aanbod en aanvaarding. In Negometrix is het ‘aanbod’ de inschrijving is van een opdrachtnemer en de ‘aanvaarding’ de gunningsbeslissing van de gemeente. Beide vinden dus digitaal plaats. Vanwege deze wijze van totstandkoming van de overeenkomst, moeten ook alle vragen over een lopende tender (inkoop) via ‘Vraag & Antwoord’ in Negometrix worden gesteld.

Tijdens de looptijd van het contract kunt u alleen administratieve gegevens tussentijds aanpassen. Administratieve gegevens zijn:

  • Naam Organisatie
  • Contactpersonen
  • Contactgegevens
  • Adres
  • AGB code
  • IBAN nummer
  • Rechtsvorm
  • KvK nummer
  • Toevoegen of verwijderen van onderaannemers, etc.

Wilt u zich inschrijven voor een extra perceel, product of gemeente gedurende de looptijd van het contract? Dan kan dit alleen tijdens de vastgestelde openstellingen.

Het is dus niet mogelijk om gedurende de looptijd van het contract aanpassingen door te voeren die de inhoud van de aangeboden dienstverlening wijzigen. Zoals producten verwijderen, aanpassen van het tarief of terugtrekken uit ingeschreven gemeenten.

U kunt administratieve gegevens op de volgende manier wijzigen:

  • Stuur een e-mail naar clm@sociaaldomeinachterhoek.nl met het verzoek tot wijziging.
  • Geef in de e-mail aan wat er gewijzigd moet worden en wie contactpersoon is voor eventueel meer informatie.
  • U ontvangt daarna binnen een week uitleg van de uit te voeren acties en u hoort het tijdsraam waarbinnen u deze acties kunt uitvoeren.

Als zzp'er bent u zelf verantwoordelijk om bij ziekte, vakantie en andere redenen van afwezigheid iemand te regelen die de afgesproken zorg namens u verleent. Deze zorgverlener kan bijvoorbeeld een uitzendkracht zijn. U heeft hiervoor geen toestemming nodig van de gemeente. U blijft de enige contractuele wederpartij van de gemeente.

De gemeenten verwachten wel dat er zorg wordt geleverd van voldoende kwaliteit. Dit houdt in dat de zorg voldoende veilig en verantwoord is en dat deze aansluit bij de zorgvraag van de cliënt. U heeft de verantwoordelijkheid voldoende zicht te houden op deze kwaliteit.

Het is mogelijk om gedurende de contractperiode onderaannemers toe te voegen aan de raamovereenkomst. Hiervoor heeft u wel vooraf schriftelijke toestemming nodig van de gemeente.

Social Return is erop gericht zoveel mogelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. In de aanbesteding voor het leveren van zorg en/of ondersteuning in de Achterhoek hebben de gemeenten dit instrument expliciet opgenomen. Het Werkgeversservicepunt Achterhoek (WSP) helpt zorgaanbieders die met deze verplichting te maken krijgen. Dit zijn zorgaanbieders met een opdrachtsom van meer dan 200.000 euro. Samen met het WSP kan de zorgaanbieder bekijken hoe de Social Return verplichting het beste valt in te vullen. Ook monitort het WSP in hoeverre zorgaanbieders aan hun verplichting voldoen. Overigens lijkt Social Return vaak onmogelijk of lastig, toch zijn er al een hoop mooie resultaten geboekt. Het WSP denkt graag met zorgaanbieders mee. Vragen? U mailt het WSP via info@wspachterhoek.nl.

Het overzicht van de zorgaanbieders die Jeugdhulp leveren aan inwoners van de Achterhoekse gemeenten kunt u hier downloaden. Het overzicht met gecontracteerde Wmo-aanbieders kunt u hier downloaden.

Corona

Er is geen regeling meer waarin no-show als gevolg van Corona wordt gecompenseerd. Omzetderving door no-show kan conform de contractafspraken niet worden verhaald.

Wij verzoeken u om op basis van de actueel geldende richtlijnen uw eigen afweging te maken. Als u het gedurende de Coronacrisis niet verantwoord vindt om de levering van zorg en/of ondersteuning voort te zetten, ondanks inachtneming van de RIVM-richtlijnen, dan is het wenselijk dat u een alternatieve invulling geeft. Of dit kan en op welke wijze is afhankelijk van uw doelgroep en de betreffende cliënt. Uitgangspunt is dat de zorg die noodzakelijk is, moet worden verleend. Als dit niet op locatie kan, dan moet hier op een andere wijze invulling aan worden gegeven. Wij gaan ervan uit dat u als zorgaanbieder uw verantwoordelijkheid neemt en zo goed mogelijk in de ondersteuning van cliënten voorziet.

Indien dit in een uiterst noodgeval speelt, dan verzoeken wij u dringend om contact op te nemen met uw contractmanager.

Bij het anders leveren van zorg blijft de eigen bijdrage in stand. Is er gedurende langere tijd geen mogelijkheid tot het anders leveren van zorg? Neem dan contact op met de gemeente.

Het is in 2021 nog steeds toegestaan om de zorg anders te leveren. Indien u de zorg tijdelijk anders organiseert en in aangepaste vorm levert, kunt u via het berichtenverkeer declareren conform het product dat in de beschikking is afgegeven. Deze zorg of ondersteuning dient wel relatie te houden met de indicatie en een passende invulling te zijn in deze Coronacrisis. Dus wanneer u bijvoorbeeld de dagbesteding (al dan niet deels) vormgeeft via individueel contact met de deelnemers, kunt u dit gewoon als geleverde dagbesteding (volgens de afgegeven indicatie) declareren.

De regeling 'doorbetaling niet geleverde zorg PGB' is verlengd met terugwerkende kracht vanaf 1 oktober 2020 t/m 31-12-2021. Voor meer informatie zie het nieuwsbericht op deze website.

Voor de maatregelen in het vervoer passen de 8 Achterhoekse gemeenten de noodverordening van de Veiligheidsregio toe (m.n. art. 2.8 over het gebruik van mondkapjes) en de landelijke protocollen voor taxivervoer van KNV Taxi. Al de maatregelen staan ook op www.zoov.nl/coronavirus. Hier staat ook een link naar de protocollen van KNV Taxi.

U dient de meerkosten per gemeente uit te splitsen en maandelijks achteraf te declareren door het registratieformulier in te vullen en deze samen met een factuur in PDF te sturen naar meerkosten@sociaaldomeinachterhoek.nl. De gemeenten verzoeken u uitdrukkelijk om geen aanvragen van meerdere maanden op te sparen. Zo houden de gemeenten namelijk een reëel zicht op de uitnutting van de regeling. 

Bij de meerkosten moet altijd een direct verband zijn tussen de Coronamaatregelen en de richtlijnen van het RIVM. Meerkosten moeten aantoonbaar zijn, proportioneel (dus strikt noodzakelijke en geen buitensporige aanpassingen) en doelmatig zijn aangewend (bijvoorbeeld eerst inzet eigen personeel alvorens extern in te huren). Daarnaast mogen meerkosten vanzelfsprekend niet dubbel gedeclareerd worden. Tevens dienen de meerkosten in beginsel verrekend te worden met eventueel minder gemaakte kosten. Bij minderkosten valt te denken aan lagere reguliere kosten als gevolg van de Coronacrisis. Bijvoorbeeld minder reis- en verblijfkosten, niet uitbetalen 0-uren contracten, etc. 

Hiervoor gebruikt u het registratieformulier. Deze kunt u downloaden vanaf https://i-sociaaldomein.nl/files/view/85e22013-4007-43b2-aaf1-78522b8ef00d/format-registratie-meerkosten-2021-jeugdwet-en-wmo-versie_def.xlsm. Let op! Het is een Excel-bestand met macro's. Declareren van meerkosten werkt vervolgens als volgt: Declareer de extra kosten (dus de meerkosten) maandelijks achteraf, splits de meerkosten per gemeente uit, stuur het ingevulde formulier samen met de factuur (in pdf) naar: meerkosten@sociaaldomeinachterhoek.nl.

Transformatie

Al in 2018 zaten gemeenten, aanbieders, cliënten, pleegouders en ervaringsdeskundigen met elkaar om tafel. Zij voerden het gesprek over de wijze waarop de Achterhoek komende jaren succesvol kan werken aan transformatie van de jeugdhulp. Want dat deze transformatie nodig is, stond al sinds de decentralisaties vast. Aan de basis van de gesprekken lag het landelijk Actieprogramma ‘Zorg voor Jeugd’. In september 2018 kwam vervolgens het Transformatieplan van de Achterhoek gereed.

Op deze wijze wil de Achterhoek een trendbreuk bewerkstelligen. Uiteraard betekent dit niet dat de andere actielijnen geen aandacht krijgen. Ook deze actielijnen zijn uitgewerkt in het Transformatieplan, zij het minder uitgebreid dan actielijn 2.

Het Transformatiefonds is ingesteld door de 8 Achterhoekse gemeenten. Projecten die bijdragen aan de transformatie van de Jeugdhulp, kunnen een financiële bijdrage krijgen vanuit het Transformatiefonds. Zorgaanbieders en (jeugd)instellingen kunnen deze bijdrage aanvragen door een speciaal format in te vullen. Het indienen van het format kan per e-mail, waarna de gemeenten beoordelen of het project in aanmerking komt.

Inkoop 2022

Tussen september 2020 en 1 april 2021 stonden verschillende dialoogsessies op de agenda. Van (digitale) Gesprekstafels tot workshops, kennissessies en webinars. De ene keer waren de sessies voor alle zorgaanbieders van Jeugdhulp, Wmo en Beschermd Wonen. De andere keer voor alleen de aanbieders van een bepaald segment. Aan bod kwamen overkoepelende thema’s, zoals samenwerking. Maar ook thema’s en vragen die alleen binnen een bepaald segment spelen. Van de meeste dialoogsessies is een terugkoppeling geplaatst op deze website (bekijk de terugkoppelingen van de sessies Jeugd en Wmo).

De Achterhoekse gemeenten kiezen ervoor om 1 aanbesteding uit te voeren, met 2 percelen: Jeugdhulp, Wmo (inclusief Beschermd Wonen). Elk perceel bevat meerdere inkoopsegmenten. Voor Jeugdhulp zijn dit: Integrale Ambulante Jeugdhulp, Gezins- en Woonvormen, Hoog Complex Weinig Voorkomend Met Verblijf, Dyslexiezorg en Ziekenhuiszorg. Crisiszorg is ondergebracht bij de eerste drie segmenten. De Wmo-segmenten zijn: Wmo Integrale Ondersteuning en Wmo Wonen. Beschermd Wonen is een subsegment van Wmo Wonen. 

Jeugdhulp kent 5 inkoopsegmenten: Integrale Ambulante Jeugdhulp, Gezins- en Woonvormen, Hoog Complex Weinig Voorkomend Met Verblijf (voorheen Hoog Specialistische Jeugdzorg), Dyslexiezorg, Ziekenhuiszorg. Het segment crisiszorg wordt ondergebracht bij de segmenten Integrale Ambulante Jeugdhulp, Gezins- en Woonvormen en Hoog Specialistische Jeugdzorg.

Bij deze aanbestedingsprocedure worden zorgaanbieders geselecteerd op basis van inhoudelijke offertes. Vooraf stellen de gemeenten het aantal te contracteren zorgaanbieders vast. Dit betekent dat alleen de X beste zorgaanbieders (X = voorgenomen aantal) een contract krijgen.

Selectie: Gemeenten beoordelen zorgaanbieders op hun kennis, deskundigheid en kwaliteit. Hiervoor leveren zorgaanbieders een bekwaamheidsdossier (inclusief behaalde resultaten) in en moeten ze bijpassende referenties aanreiken. Een vooraf bepaald aantal zorgaanbieders gaat door naar de gunningsfase.

Gunning: De geselecteerde zorgaanbieders worden beoordeeld op hun vermogen om de inkoopvisie en uitgangspunten naar de praktijk om te zetten. De gemeenten beoordelen de inschrijvingen op een reeks algemene en specifieke minimumeisen én op een aantal criteria omtrent kwaliteit van samenwerking, doorlooptijd en afschaling. Uit deze beoordeling volgt een prioritering. Vervolgens wordt een vooraf bepaald aantal zorgaanbieders geselecteerd en gegund. Oftewel, met deze aanbieders sluiten de 8 Achterhoekse gemeenten een nieuw inkoopcontract af.

De beoordeling van de inhoudelijke plannen gebeurt door een team van inhoudelijk deskundigen van de Achterhoekse gemeenten, onder leiding van een inkoopspecialist.

De Achterhoekse gemeenten kiezen voor lumpsum-financiering en populatiebekostiging. Lumpsum-financiering is vooral passend als de samenwerking tussen aanbieders moet worden gestimuleerd. Of als aanbieders moeten worden uitgedaagd om tot nieuwe innovatieve diensten te komen. Populatiebekostiging is vooral passend als aanbieders gezamenlijk verantwoordelijk worden gemaakt voor het te behalen resultaat voor een bepaalde doelgroep. 

De Achterhoekse gemeenten gaan 3-jarige contracten afsluiten met zorgaanbieders. Daarna is het nog 2 keer mogelijk om de contracten met 2 jaar te verlengen. Dus in totaal kan een zorgaanbieder voor maximaal 7 jaar worden gecontracteerd (daarna moeten de gemeenten opnieuw inkopen). 

De Achterhoekse gemeenten streven naar een langdurig partnerschap met zorgaanbieders. Daarvoor is - in de visie van de gemeenten - een minimale looptijd van 3 jaar een vereiste. Deze periode geeft zorgaanbieders ruimte om zich in te bedden in de lokale en regionale sociale infrastructuur. Bovendien verminderen de administratieve lasten voor zowel zorgaanbieders als gemeenten, doordat niet ieder jaar een nieuwe aanbesteding gedaan hoeft te worden. 

De datum van 1 januari 2022 is niet zomaar een deadline. In eerste instantie was het voornemen om de nieuwe, getransformeerde werkwijze te laten ingaan op 1 januari 2021. Daar kwamen veel vragen over van zorgaanbieders. En hoewel de voorbereidingen al ruim een jaar gaande waren, was de wens om meer tijd te krijgen. Vooral om als aanbieders en gemeenten de dialoog met elkaar goed te kunnen voeren. Corona versterkte deze wens. Daarom hebben de bestuurders van de 8 Achterhoekse gemeenten in september 2020 besloten om de invoeringsdatum een jaar op te schuiven. Dus naar 1 januari 2022.

In de Achterhoek hebben we de afgelopen jaren gewerkt met een jaarlijkse Open House inkoopconstructie. Kortweg: iedereen die voldoet aan de criteria, doet mee. Dit heeft geleid tot onder andere meer dan 300 gecontracteerde zorgaanbieders, een jaarlijks terugkerende contractering (inclusief de hele administratieve rompslomp) en geluiden van inwoners dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Vanuit de visie willen we toe naar meer samenwerking, meer innovatie, minder aanbieders, behoud van keuzevrijheid voor inwoners en duurzame contracten. Daar past de aanbestedingsvorm beter bij. Daarom hebben de 8 Achterhoekse gemeenten daartoe besloten.

Met 'lumpsum' verwachten we beter onze doelen te realiseren. Met deze bekostigingsvorm krijgt de zorgprofessional meer ruimte om met de inwoner de juiste zorginzet te bepalen. Ook verminderen de administratieve lasten in de uitvoering, zowel voor de zorgaanbieder als voor de gemeente. Daarnaast denken we met deze bekostiging de financiële opgaven beter te kunnen realiseren. We stappen immers af van het zogeheten ‘uurtje factuurtje’.

We kiezen voor overeenkomsten voor de duur van maximaal 7 jaar. Concreet: 1 x 3 jaar en 2 x 2 jaar. Er is een tussenevaluatie in 2024. We kiezen dus uitdrukkelijk voor langdurig partnerschap om de transformatie levend te maken. Met deze constructie is het ook beter mogelijk om tussentijds bij te stellen. Ook zorgt het voor meer ruimte voor nieuwe ontwikkelingen. Denk aan relevante wetsontwikkelingen of bijvoorbeeld de ontwikkelingen rondom het kavelmodel (8RHKGezond).

Het kavelmodel is in ontwikkeling. Toch is het zeker van belang dat zorgaanbieders die zich bij de komende aanbesteding inschrijven, zich committeren aan deze ontwikkeling. Dus dat ze hieraan willen meedoen. Dat geldt natuurlijk ook voor andere regionale en lokale ontwikkelingen in de Achterhoek, zoals de Regiovisie of het Preventieakkoord. Het gaat erom dat we met ons allen vormgeven aan de gewenste ontwikkelingen in de Achterhoek.

Zorgaanbieders die in aanmerking willen komen voor een nieuw contract (per 1 januari 2022), moeten de bereidheid hebben om in alle gemeenten te leveren. Let wel: bereidheid, niet verplicht dus. Het gaat daarbij kort samengevat om samenwerking en lokale binding. Twee belangrijke criteria zijn daarom: 1- de wijze waarop de zorgaanbieder regionale samenwerking kan vormgeven en 2- de wijze waarop de zorgaanbieder lokale binding kan aantonen en organiseren. 

Over dit onderwerp zijn in de dialoogsessies veel vragen gesteld. De Achterhoekse gemeenten hebben hier oor voor gehad. Juist daarom is in dit criterium de term ‘bereidheid’ opgenomen, in plaats van ‘verplichting’. En juist daarom zijn de wijze waarop een zorgaanbieder regionale samenwerking kan vormgeven en de wijze waarop een zorgaanbieder lokale binding kan aantonen en organiseren belangrijke selectiecriteria geworden. Wij vinden het van belang dat zorgaanbieders op deze criteria antwoord geven, dáár wordt op beoordeeld. Dit is ongeacht de grootte van de zorgaanbieder. Partijen die niet in alle gemeenten kunnen of willen leveren, kunnen dus (gewoon) mee gaan doen aan de aanbesteding.

Een aanbesteding staat per definitie open voor eenieder die voldoet aan de criteria. Dat geldt overigens ook bij een Open House constructie. Het kan dus goed zijn dat bestaande partijen niet inschrijven. En dat nieuwe partijen aan de aanbesteding meedoen. Voor bestaande en nieuwe partijen gelden logischerwijs dezelfde criteria. Een zorgaanbieder hoeft dus niet te offreren vanuit het werken in de Achterhoek. Wel moet een zorgaanbieder in de offerte aantoonbaar maken hoe hij gaat voldoen aan de gestelde criteria.

Nee. Het uitvoeren van een aanbesteding voor de duur van 7 jaar is echt anders dan een jaarlijkse Open House. Ja, ‘aan de voorkant’ hebben zorgaanbieders en gemeenten meer ‘werk’. Zo moeten zorgaanbieders aan de voorkant aangeven welke aanpak ze hebben om de transformatiedoelstellingen te realiseren en wordt hierover in de aanbesteding het gesprek gevoerd. Maar als een zorgaanbieder eenmaal is gecontracteerd, is dat wel voor een periode van in principe 7 jaar. In deze periode gaan we als gemeenten en gecontracteerde partners implementeren, realiseren en ontwikkelen. We werken hierdoor meer vanuit de bedoeling, dan vanuit een jaarlijks (bureaucratisch en tijdrovend) systeem.

Tot aan 1 januari 2022 doorlopen we een aantal fasen (1- visie, brede dialoog en toewerken naar aanbestedingstukken, 2- daadwerkelijke aanbesteding, 3- implementatie en start 1 januari 2022). In de eerste fase (september 2020 - maart 2021) hebben we een intensieve en brede dialoog gevoerd. Met de start van de aanbesteding stopt die dialoog. Dit is volgens de regels die bij een aanbesteding horen. In de aanbesteding wordt uiteraard wel gesprek gevoerd met de inschrijvende partijen over hun inschrijving. Oftewel, het gesprek volgens de aanbestedingsregels. Na de gunning pakken we de dialoog weer op, maar dan met de gecontracteerde partners. Die dialoog gaat over de implementatie naar 1 januari 2022 en loopt ook door na 1 januari 2022.

In een aantal fasen werken we toe naar 1 januari 2022. In de fase voorafgaande aan de aanbesteding gaat het erom dat we richting de aanbesteding kunnen. Van visie werken we toe naar concretisering en uiteindelijk naar de aanbesteding. De belangrijkste zaken zijn tijdens de dialoogsessies aan bod geweest. Inmiddels zijn deze zaken verder uitgewerkt en hebben de colleges van Burgemeester & Wethouders erover besloten (om precies te zijn op 24 november 2020, 9 februari 2021 en 2 maart 2021). De laatste besluiten nemen de colleges eind maart 2021 (onder andere over de overgangsperiode). Niet alles hoeft en kan nu al allemaal uitgewerkt te worden. Dat gebeurt in de volgende fasen.

De overgang naar de nieuwe werkwijze is een belangrijk onderwerp. Niet alleen voor cliënten, óók voor zorgaanbieders en gemeenten. Als zorgaanbieders en gemeenten zijn we samen verantwoordelijk voor een zorgvuldige overgang. Daarin hebben onze professionals die met cliënten spreken (zoals de gemeentelijke toegang en de professionals van zorgaanbieders), een belangrijke rol. Zij staan immers dicht bij de cliënt. De komende periode werken we dit thema uit. De gemeentelijke communicatieadviseurs trekken hierbij samen op. Belangrijke uitgangspunten zijn zorgvuldigheid, zorgcontinuïteit, geen cliënten tussen wal en schip en een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor gemeenten en zorgaanbieders om dit goed te doen. Communicatie op cliëntniveau vindt na de zomer plaats, in de implementatiefase. Pas in deze fase is het helder wat de nieuwe werkwijze voor de cliënt betekent en dan zijn ook de nieuwe gecontracteerde zorgaanbieders bekend.

Deze thema’s zijn op hoofdlijnen in de visie en voor de aanbestedingstukken uitgewerkt. In het kort komt het neer op: anders monitoren op cliëntniveau, organisatieniveau en maatschappelijk effect niveau. Van de inschrijvende partijen vragen we bij de aanbesteding juist ook om input in de offerte. De uitwerking is bij uitstek een thema dat gemeenten en de nieuw gecontracteerde zorgaanbieders in de implementatiefase samen oppakken.

De ontwikkeling naar een nieuwe werkwijze, met een andere bekostigingsvorm als lumpsum, is voor het sociaal domein Achterhoek inderdaad een nieuwe vorm. En daarmee ook voor zorgaanbieders. Logischerwijs is dit een ontwikkeling die gepaard gaat met vragen, kansen en onzekerheden.  Tegelijkertijd kan het niet nieuw zijn. Immers, de voorbereidingen lopen sinds 2017. In de afgelopen periode zijn veel Gesprekstafels met zorgaanbieders geweest. Alle informatie is terug te vinden deze website. Naast de verslagen van deze Gesprekstafels staan op de website ook alle gestelde vragen, de informatieplaten met achtergrondinformatie en de vastgestelde visies en notities . Verder verschijnt periodiek een nieuwsbrief. Hiervoor kunt u zich aanmelden.   

Met de nieuwe werkwijze beogen we in de Achterhoek onder andere een vermindering van de administratieve lasten. Door een duidelijkere rolverdeling tussen zorgaanbieder en gemeente ontstaat er voor zorgaanbieders bijvoorbeeld meer professionele vrijheid van handelen. De gemeente bepaalt straks namelijk het ‘wat’ en de zorgaanbieder het ‘hoe’. Dit betekent dat er bij op- of afschaling van zorg geen nieuwe indicatie hoeft te worden gevraagd. Ook stappen we met de keuze voor de bekostigingsvorm lumpsum af van het ‘uurtje factuurtje’ en worden de administratieve lasten aan de achterkant verlicht. Een onderaanneemconstructie brengt inderdaad administratieve lasten met zich mee. Overigens geldt dat ook bij een dergelijke constructie in een Open House inkoop. Het verminderen van administratieve lasten is en blijft een belangrijk aandachtspunt, zowel tijdens de voorbereidingfasen als in de nieuwe contractperiode.

De nieuwe werkwijze betekent dat de vraag van de cliënt (nog meer dan voorheen) centraal staat. En daarmee ook de focus op het resultaat dat de cliënt wil behalen. We stappen dus echt af van het ‘productdenken’. De gemeentelijk toegangsmedewerker heeft de regie op de voortgang van de resultaten en monitort deze periodiek met de cliënt en zorgaanbieder. Worden de resultaten behaald? Is de cliënt tevreden? Hierdoor ontstaat meer contact in de driehoek cliënt-zorgaanbieder-gemeente. De zorgaanbieder gaat daarbij over het ‘hoe’ van de zorg of ondersteuning. De zorgaanbieder krijgt ook meer professionele handelingsvrijheid, bijvoorbeeld om zorg op of af te schalen in de situatie van de cliënt. Dat betekent meer maatwerk voor de cliënt.

De inkoopsegmenten voor Wmo zijn: Wmo Integrale Ondersteuning en Wmo Wonen. Beschermd Wonen valt onder het segment Wmo Wonen. 

Het is niet noodzakelijk dat alle leden van een coöperatie een eigen ISO 9001:2015 of HKZ certificaat hebben. De leden van een coöperatie, of deze zich nu inschrijven als onderaannemers of combinanten, kunnen zich wat betreft het keurmerk of certificaat beroepen op dat van de coöperatie of van één van de leden. Is hier sprake van, dan draagt de opdrachtnemer (dus de penvoerder) er zorg voor dat hij en/of zijn onderaannemers of combinanten een door de opdrachtgever goedgekeurd keurmerk of certificaat heeft. De penvoerder moet laten zien dat de totale inschrijving, inclusief alle deelnemers, aantoonbaar voldoet aan deze werkwijze. Bestaan hier twijfels over, dan heeft de opdrachtgever het recht om te eisen dat dit door middel van een audit wordt aangetoond. Kan een zorgaanbieder bij inschrijving niet aan de vereisten van het keurmerk of certificaat of iets gelijkwaardigs voldoen, dan heeft de zorgaanbieder tot eind 2021 de tijd om daar alsnog aan te voldoen. De exacte termijn staat beschreven in de aanbestedingsstukken.

Een Gedragsverklaring Aanbesteden (GVA) mag op het moment van inschrijven voor de aanbesteding niet ouder zijn dan 2 jaar. De GVA dienen voorlopig geselecteerde aanbieders (na selectiefase) indienen als bewijs van de eigen verklaring. Dit moet binnen 7 kalenderdagen na verzoek van de aanbestedende dienst.

Naar boven