Overige

Een calamiteit kan een gebeurtenis zijn waarbij sprake is van ernstig letsel. Of denk aan een situatie met (ineens) veel media-aandacht. Allerlei andere gebeurtenissen kunnen ook tot een calamiteit in het kader van de Jeugdwet en Wmo leiden. Als zorgaanbieder belt u bij calamiteiten één van onderstaande telefoonnummers. Let op! Welk telefoonnummer voor u geldt, hangt af van uw locatie.

  • 0314 - 377 454 (in Bronckhorst, Doetinchem, Montferland & Oude IJsselstreek)
  • 06 – 51 88 95 68 (in Aalten, Berkelland, Oost-Gelre & Winterswijk)

Sinds de invoering van de AVG (privacywet) zijn de eisen aangepast rondom het gebruik van persoonsgegevens. Ook gelden er strengere regels rondom een beveiligde werkomgeving, datalekken en andere schendingen van de voorschriften van de privacywetgeving. Krijgt u te maken met een datalek? Dan moet u dit melden bij de betrokken Functionaris Gegevensbescherming. De contactgegevens zijn:

Functionaris Gegevensbescherming (FG)
Geregistreerd: Anne-Marie Nas
Email: a.nas@doetinchem.nl
Telefoonnummer: 0314-377377

Zorg die in het buitenland wordt vormgegeven en/of geleverd, wordt door de Achterhoekse gemeenten niet gefinancierd. Niet middels Zorg in Natura (ZiN) en ook niet via een Persoonsgebonden Budget (PGB). De reden waarom de Achterhoekse gemeenten deze zorg niet financieren, is omdat de gemeenten geen toezicht kunnen houden op de kwaliteit, veiligheid, rechtmatigheid en doelmatigheid van de geboden zorg. Bovendien kan er sprake zijn van andere of afwijkende wet- en regelgeving in het buitenland, wat kan conflicteren met de eisen in het inkoopdocument van de acht Achterhoekse gemeenten.

Overige

Vanaf 1 januari 2020 moeten zorgaanbieders die zorg (willen) leveren in de Achterhoek inderdaad aangesloten zijn bij een branche- of beroepsvereniging. De reden is dat de Achterhoekse gemeenten veel waarde hechten aan de kwaliteit van de dienstverlening. Door aansluiting bij een branche- of beroepsvereniging verwachten de Achterhoekse gemeenten dat de kwaliteit van de dienstverlening continu gewaarborgd blijft. Immers, brancheverenigingen besteden veel aandacht aan deskundigheidsbevordering en intervisie tussen de leden (en hun medewerkers). Ook informeren zij de leden zeer regelmatig over de laatste ontwikkelingen op het vakgebied en binnen de branche. Op deze manier blijven zorgaanbieders altijd 'up to date'.

Aanbieders die zich hebben ingeschreven in Negometrix en zijn gegund op één of meerdere percelen, kunnen een kopie maken van hun inschrijving. Oftewel, het is via Negometrix mogelijk om de eigen inschrijving te exporteren. Hierdoor heeft u altijd de juiste informatie en de juiste producten en prijzen bij de hand. Hoe u dit doet, leest u in de instructie (download).

Omdat overeenkomsten tot stand komen via Negometrix, moeten ook alle vragen over een lopende tender (inkoop) in Negometrix worden gesteld. Dit kan via ‘Vraag & Antwoord’. Hulp nodig? De helpdesk van Negometrix staat voor u klaar als u bij het invoeren van uw vraag (of bij het inzien van het antwoord) vastloopt.

Overigens is de reden om vragen via Negometrix te stellen, dat de gehele communicatie met aanbieders die zich inschrijven voor zorg en/of ondersteuning via dit systeem loopt. De gemeenten willen zo borgen dat antwoorden op vragen correct, eenduidig en tijdig worden gegeven. Een andere reden is dat de inkoop-overeenkomsten tot stand komen door aanbod en aanvaarding. In Negometrix is het ‘aanbod’ de inschrijving is van een opdrachtnemer en de ‘aanvaarding’ de gunningsbeslissing van de gemeente. Beide vinden dus digitaal plaats. Vanwege deze wijze van totstandkoming van de overeenkomst, moeten ook alle vragen over een lopende tender (inkoop) via ‘Vraag & Antwoord’ in Negometrix worden gesteld.

Tijdens de looptijd van het contract kunt u alleen administratieve gegevens tussentijds aanpassen. Administratieve gegevens zijn:

  • Naam Organisatie
  • Contactpersonen
  • Contactgegevens
  • Adres
  • AGB code
  • IBAN nummer
  • Rechtsvorm
  • KvK nummer
  • Toevoegen of verwijderen van onderaannemers, etc.

Wilt u zich inschrijven voor een extra perceel, product of gemeente gedurende de looptijd van het contract? Dan kan dit alleen tijdens de vastgestelde openstellingen.

Het is dus niet mogelijk om gedurende de looptijd van het contract aanpassingen door te voeren die de inhoud van de aangeboden dienstverlening wijzigen. Zoals producten verwijderen, aanpassen van het tarief of terugtrekken uit ingeschreven gemeenten.

U kunt administratieve gegevens op de volgende manier wijzigen:

  • Stuur een e-mail naar clm@sociaaldomeinachterhoek.nl met het verzoek tot wijziging.
  • Geef in de e-mail aan wat er gewijzigd moet worden en wie contactpersoon is voor eventueel meer informatie.
  • U ontvangt daarna binnen een week uitleg van de uit te voeren acties en u hoort het tijdsraam waarbinnen u deze acties kunt uitvoeren.

Als zzp'er bent u zelf verantwoordelijk om bij ziekte, vakantie en andere redenen van afwezigheid iemand te regelen die de afgesproken zorg namens u verleent. Deze zorgverlener kan bijvoorbeeld een uitzendkracht zijn. U heeft hiervoor geen toestemming nodig van de gemeente. U blijft de enige contractuele wederpartij van de gemeente.

De gemeenten verwachten wel dat er zorg wordt geleverd van voldoende kwaliteit. Dit houdt in dat de zorg voldoende veilig en verantwoord is en dat deze aansluit bij de zorgvraag van de cliënt. U heeft de verantwoordelijkheid voldoende zicht te houden op deze kwaliteit.

Het is mogelijk om gedurende de contractperiode onderaannemers toe te voegen aan de raamovereenkomst. Hiervoor heeft u wel vooraf schriftelijke toestemming nodig van de gemeente.

Social Return is erop gericht zoveel mogelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. In de aanbesteding voor het leveren van zorg en/of ondersteuning in de Achterhoek hebben de gemeenten dit instrument expliciet opgenomen. Het Werkgeversservicepunt Achterhoek (WSP) helpt zorgaanbieders die met deze verplichting te maken krijgen. Dit zijn zorgaanbieders met een opdrachtsom van meer dan 200.000 euro. Samen met het WSP kan de zorgaanbieder bekijken hoe de Social Return verplichting het beste valt in te vullen. Ook monitort het WSP in hoeverre zorgaanbieders aan hun verplichting voldoen. Overigens lijkt Social Return vaak onmogelijk of lastig, toch zijn er al een hoop mooie resultaten geboekt. Het WSP denkt graag met zorgaanbieders mee. Vragen? U mailt het WSP via info@wspachterhoek.nl.

Het overzicht van zorgaanbieders die tot 1 juli 2022 gecontracteerd zijn om zorg en/of ondersteuning te leveren aan inwoners van de Achterhoekse gemeenten, kunt u hier downloaden. Het overzicht met gecontracteerde zorgaanbieders vanaf 1 juli 2022 downloadt u hier

Overige

Er is geen regeling meer waarin no-show als gevolg van Corona wordt gecompenseerd. Omzetderving door no-show kan conform de contractafspraken niet worden verhaald.

Wij verzoeken u om op basis van de actueel geldende richtlijnen uw eigen afweging te maken. Als u het gedurende de Coronacrisis niet verantwoord vindt om de levering van zorg en/of ondersteuning voort te zetten, ondanks inachtneming van de RIVM-richtlijnen, dan is het wenselijk dat u een alternatieve invulling geeft. Of dit kan en op welke wijze is afhankelijk van uw doelgroep en de betreffende cliënt. Uitgangspunt is dat de zorg die noodzakelijk is, moet worden verleend. Als dit niet op locatie kan, dan moet hier op een andere wijze invulling aan worden gegeven. Wij gaan ervan uit dat u als zorgaanbieder uw verantwoordelijkheid neemt en zo goed mogelijk in de ondersteuning van cliënten voorziet.

Indien dit in een uiterst noodgeval speelt, dan verzoeken wij u dringend om contact op te nemen met uw contractmanager.

Bij het anders leveren van zorg blijft de eigen bijdrage in stand. Is er gedurende langere tijd geen mogelijkheid tot het anders leveren van zorg? Neem dan contact op met de gemeente.

Het is in 2021 nog steeds toegestaan om de zorg anders te leveren. Indien u de zorg tijdelijk anders organiseert en in aangepaste vorm levert, kunt u via het berichtenverkeer declareren conform het product dat in de beschikking is afgegeven. Deze zorg of ondersteuning dient wel relatie te houden met de indicatie en een passende invulling te zijn in deze Coronacrisis. Dus wanneer u bijvoorbeeld de dagbesteding (al dan niet deels) vormgeeft via individueel contact met de deelnemers, kunt u dit gewoon als geleverde dagbesteding (volgens de afgegeven indicatie) declareren.

De regeling 'doorbetaling niet geleverde zorg PGB' is verlengd met terugwerkende kracht vanaf 1 oktober 2020 t/m 31-12-2021. Voor meer informatie zie het nieuwsbericht op deze website.

Voor de maatregelen in het vervoer passen de 8 Achterhoekse gemeenten de noodverordening van de Veiligheidsregio toe (m.n. art. 2.8 over het gebruik van mondkapjes) en de landelijke protocollen voor taxivervoer van KNV Taxi. Al de maatregelen staan ook op www.zoov.nl/coronavirus. Hier staat ook een link naar de protocollen van KNV Taxi.

U dient de meerkosten per gemeente uit te splitsen en maandelijks achteraf te declareren door het registratieformulier in te vullen en deze samen met een factuur in PDF te sturen naar meerkostencorona@sociaaldomeinachterhoek.nl. De gemeenten verzoeken u uitdrukkelijk om geen aanvragen van meerdere maanden op te sparen. Zo houden de gemeenten namelijk een reëel zicht op de uitnutting van de regeling. 

Bij de meerkosten moet altijd een direct verband zijn tussen de Coronamaatregelen en de richtlijnen van het RIVM. Meerkosten moeten aantoonbaar zijn, proportioneel (dus strikt noodzakelijke en geen buitensporige aanpassingen) en doelmatig zijn aangewend (bijvoorbeeld eerst inzet eigen personeel alvorens extern in te huren). Daarnaast mogen meerkosten vanzelfsprekend niet dubbel gedeclareerd worden. Tevens dienen de meerkosten in beginsel verrekend te worden met eventueel minder gemaakte kosten. Bij minderkosten valt te denken aan lagere reguliere kosten als gevolg van de Coronacrisis. Bijvoorbeeld minder reis- en verblijfkosten, niet uitbetalen 0-uren contracten, etc. 

Hiervoor gebruikt u het registratieformulier. Deze kunt u downloaden vanaf https://i-sociaaldomein.nl/files/view/85e22013-4007-43b2-aaf1-78522b8ef00d/format-registratie-meerkosten-2021-jeugdwet-en-wmo-versie_def.xlsm. Let op! Het is een Excel-bestand met macro's. Declareren van meerkosten werkt vervolgens als volgt: Declareer de extra kosten (dus de meerkosten) maandelijks achteraf, splits de meerkosten per gemeente uit, stuur het ingevulde formulier samen met de factuur (in pdf) naar: meerkosten@sociaaldomeinachterhoek.nl.

Overige

Al in 2018 zaten gemeenten, aanbieders, cliënten, pleegouders en ervaringsdeskundigen met elkaar om tafel. Zij voerden het gesprek over de wijze waarop de Achterhoek komende jaren succesvol kan werken aan transformatie van de jeugdhulp. Want dat deze transformatie nodig is, stond al sinds de decentralisaties vast. Aan de basis van de gesprekken lag het landelijk Actieprogramma ‘Zorg voor Jeugd’. In september 2018 kwam vervolgens het Transformatieplan van de Achterhoek gereed.

Op deze wijze wil de Achterhoek een trendbreuk bewerkstelligen. Uiteraard betekent dit niet dat de andere actielijnen geen aandacht krijgen. Ook deze actielijnen zijn uitgewerkt in het Transformatieplan, zij het minder uitgebreid dan actielijn 2.

Het Transformatiefonds is ingesteld door de 8 Achterhoekse gemeenten. Projecten die bijdragen aan de transformatie van de Jeugdhulp, kunnen een financiële bijdrage krijgen vanuit het Transformatiefonds. Zorgaanbieders en (jeugd)instellingen kunnen deze bijdrage aanvragen door een speciaal format in te vullen. Het indienen van het format kan per e-mail, waarna de gemeenten beoordelen of het project in aanmerking komt.

Overige

De Achterhoekse gemeenten sluiten 3-jarige contracten af met de gegunde zorgaanbieders. Daarna is het nog 2 keer mogelijk om de contracten met 2 jaar te verlengen. Dus in totaal kan een zorgaanbieder voor maximaal 7 jaar worden gecontracteerd (daarna moeten de gemeenten opnieuw inkopen). 

De Achterhoekse gemeenten willen graag een langdurig partnerschap aangaan met zorgaanbieders. Daarvoor is - in de visie van de gemeenten - een minimale looptijd van 3 jaar een vereiste. Deze periode geeft zorgaanbieders ruimte om zich in te bedden in de lokale en regionale sociale infrastructuur. Bovendien verminderen de administratieve lasten voor zowel zorgaanbieders als gemeenten, doordat niet ieder jaar een nieuwe aanbesteding gedaan hoeft te worden. 

In de Achterhoek hebben we de afgelopen jaren gewerkt met een jaarlijkse Open House inkoopconstructie. Kortweg: iedereen die voldeed aan de criteria, deed mee. Dit heeft geleid tot onder andere meer dan 300 gecontracteerde zorgaanbieders, een jaarlijks terugkerende contractering (inclusief de hele administratieve rompslomp) en geluiden van inwoners dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Vanuit de visie willen we toe naar meer samenwerking, meer innovatie, minder aanbieders, behoud van keuzevrijheid voor inwoners en duurzame contracten. Daar past de aanbestedingsvorm het beste bij. Daarom hebben de 8 Achterhoekse gemeenten de nieuwe contracten via een aanbesteding (met een selectie- en gunningsfase) afgesloten.

Met 'lumpsum' verwachten we beter onze doelen te realiseren. Met deze bekostigingsvorm krijgt de zorgprofessional meer ruimte om met de inwoner de juiste zorginzet te bepalen. Ook verminderen de administratieve lasten in de uitvoering, zowel voor de zorgaanbieder als voor de gemeente. Daarnaast denken we met deze bekostiging de financiële opgaven beter te kunnen realiseren. We stappen immers af van het zogeheten ‘uurtje factuurtje’.

We kiezen voor overeenkomsten voor de duur van maximaal 7 jaar. Concreet: 1 x 3 jaar en 2 x 2 jaar. Er is een tussenevaluatie in 2024. We kiezen dus uitdrukkelijk voor langdurig partnerschap om de transformatie levend te maken. Met deze constructie is het ook beter mogelijk om tussentijds bij te stellen. Ook zorgt het voor meer ruimte voor nieuwe ontwikkelingen. Denk aan relevante wetsontwikkelingen of bijvoorbeeld de ontwikkelingen rondom het kavelmodel (8RHKGezond).

Het kavelmodel is in ontwikkeling. Toch is het zeker van belang dat zorgaanbieders die vanaf 1 juli 2022 worden gecontracteerd, zich committeren aan deze ontwikkeling. Dus dat ze hieraan willen meedoen. Dat geldt natuurlijk ook voor andere regionale en lokale ontwikkelingen in de Achterhoek, zoals de Regiovisie of het Preventieakkoord. Het gaat erom dat we met ons allen vormgeven aan de gewenste ontwikkelingen in de Achterhoek.

Met de nieuwe aanpak beogen we in de Achterhoek onder andere een vermindering van de administratieve lasten. Door een duidelijkere rolverdeling tussen zorgaanbieder en gemeente ontstaat er voor zorgaanbieders bijvoorbeeld meer professionele vrijheid van handelen. De gemeente bepaalt straks namelijk het ‘wat’ en de zorgaanbieder het ‘hoe’. Dit betekent dat er bij op- of afschaling van zorg geen nieuwe indicatie hoeft te worden gevraagd. Ook stappen we met de keuze voor de bekostigingsvorm lumpsum af van het ‘uurtje factuurtje’ en worden de administratieve lasten aan de achterkant verlicht. Een onderaanneemconstructie brengt inderdaad administratieve lasten met zich mee. Overigens geldt dat ook bij een dergelijke constructie in een Open House inkoop. Het verminderen van administratieve lasten is en blijft een belangrijk aandachtspunt, ook in de nieuwe contractperiode.

Jazeker. Inwoners houden de zorg waarvoor ze een indicatie hebben. De nieuwe aanpak in de Achterhoek is niet bedoeld om inwoners minder zorg te bieden. Wij willen het vooral nog beter gaan regelen. Wat we daarmee bedoelen? Het resultaat dat een inwoner wil bereiken met de inzet van zorg of ondersteuning, staat straks nog meer voorop. Ook regelen we de zorg of ondersteuning straks nog meer in overleg met de inwoner en zorgaanbieder. Er komt dus meer samenwerking. Zo krijgt de ondersteuningsvraag van de inwoner straks nog meer aandacht.

Gemeenten zijn alweer zes jaar verantwoordelijk voor Wmo, Jeugdhulp en Wonen (voorheen Beschermd Wonen). Om dit voor onze inwoners zo goed mogelijk te regelen, werken we nauw samen met zorgaanbieders. Samen vinden we het belangrijk dat de ondersteuningsvraag van de inwoner nog meer voorop komt te staan. Ook willen we dat het nog meer gaat om het resultaat dat de inwoner met de inzet van zorg of ondersteuning wil bereiken. Dit vraagt om nog meer samenwerking en om meer professionele ruimte voor zorgaanbieders. Zodat zorgaanbieders nog beter de zorg die hun cliënten nodig hebben, kunnen bieden. Om dit mogelijk te maken, starten we in de Achterhoek op 1 juli 2022 met de nieuwe aanpak. Samen voor beter dus.

Nee en dat is ook nooit het doel geweest. We willen de zorg en ondersteuning in de Achterhoek voor onze inwoners nog beter maken. Daarom hebben we bij de aanbesteding bijvoorbeeld eerst gekeken naar de kwaliteit die zorgaanbieders te bieden hebben. En pas daarna naar de prijs. We willen ook dat zorgaanbieders meer professionele ruimte krijgen. Dus meer ruimte om te doen wat voor de inwoner nodig is. De kwaliteit van zorg en ondersteuning staat in de Achterhoek echt voorop.

Natuurlijk moeten we er ook in de Achterhoek voor zorgen dat de zorg betaalbaar blijft. Dit lukt ons vooral door efficiënter en effectiever te werken én door meer oog te hebben voor het voorkomen van (zwaardere) zorg. ‘Voorkomen is beter dan genezen’ wordt steeds meer het motto. Daarom besteden we ook veel aandacht aan hulp en ondersteuning waarvan iedereen gebruik mag maken, ook zonder indicatie (toestemming) van de gemeente.

Op dit moment hebben de gemeenten in de Achterhoek met ruim 300 zorgaanbieders een contract. Dit aantal is te groot om efficiënt met elkaar te kunnen samenwerken. Ook brengt het jaarlijks contracteren veel administratieve lasten met zich mee. Het forse aantal maakt het bovendien lastig om in de Achterhoek samen aan innovatie en vernieuwing te werken. Terwijl we ervan overtuigd zijn dat het voor de kwaliteit van de zorgverlening belangrijk is om te blijven innoveren en vernieuwen. Om die redenen worden per 1 juli 2022 minder zorgaanbieders gecontracteerd.

Bij de aanbesteding kijken de gemeenten vooral naar de kwaliteit van dienstverlening en het aanbod aan zorg en ondersteuning. Het uitgangspunt is om een dekkend zorgaanbod te houden in iedere gemeente.    

De gemeente laat inwoners met zorg en/of ondersteuning weten wat de nieuwe situatie straks voor hen betekent. Dat kan per brief zijn, maar ook telefonisch. Dit verschilt per gemeente. Ook het moment waarop dit gebeurt, verschilt per gemeente. Als u vanaf 1 juli 2022 niet meer gecontracteerd bent, moeten uw cliënten worden overgedragen naar een andere zorgaanbieder. U kunt uw cliënt laten weten dat er voor hem/haar pas iets verandert als de nieuwe zorgaanbieder bekend is. De overdracht van de zorg naar de nieuwe zorgaanbieder gebeurt zorgvuldig en de bedoeling is ook dat dit in goed overleg met de cliënt gebeurt. Het belangrijkste van de nieuwe aanpak is dat inwoners straks meer betrokken zijn bij hun eigen zorginzet. De hele nieuwe contractering is erop gericht de kwaliteit van het Achterhoekse zorglandschap te verbeteren. Zodat de hulp ook in de toekomst voor inwoners beschikbaar blijft.

Klik hier voor vragen & antwoorden voor patiënten/cliënten. 

De gemeenten willen komende tijd in dialoog met gegunde zorgaanbieders de nieuwe aanpak verder uitwerken en implementeren. Hiervoor vinden in het voorjaar van 2022 verschillende dialoogsessies plaats. Zorgaanbieders die straks geen nieuw contract hebben in de Achterhoek, krijgen hierover informatie vanuit Sociaal Domein Achterhoek. Deze informatie is vooral gericht op de invulling van de overgangsperiode en hoe de overdracht van zorg zo zorgvuldig mogelijk kan plaatsvinden.  

 

Ja. Goed om te weten: zorgaanbieders die nu gecontracteerd zijn en straks niet meer, hebben een leveringsplicht zolang de indicatie van de inwoner loopt. De bedoeling is dat cliënten van zorgaanbieders die per 1 juli 2022 niet meer gecontracteerd zijn en van wie de indicatie nog doorloopt, zorgvuldig worden overgedragen naar een zorgaanbieder die wel gecontracteerd is. De niet-gecontracteerde aanbieder is verplicht om de zorg en/of ondersteuning door te leveren, totdat de nieuwe zorgaanbieder het overneemt. Zorgcontinuïteit, zorgvuldigheid en tijdig communiceren met inwoners en zorgaanbieders staan in de Achterhoek voorop. 

Op deze datum gaan de nieuwe contracten met zorgaanbieders van de gegunde segmenten in. Dat zijn op dit moment: Wmo Wonen, Wmo Integrale Ondersteuning, Integrale Ambulante Jeugdhulp en Gezins- en Woonvormen. De inkoop van Wmo Logeren en Hoog Complexe Jeugdhulp met Verblijf is nog niet afgerond (zie andere vraag). Nieuwe cliënten krijgen vanaf 1 juli 2022 zorg en/of ondersteuning van alleen nog de nieuw gecontracteerde zorgaanbieders. Daarnaast gaat op 1 juli 2022 de nieuwe aanpak binnen Sociaal Domein Achterhoek in. Deze aanpak houdt in dat gemeenten met de inwoner het ‘WAT’ bepalen en zorgaanbieders met de inwoner het ‘HOE’. Voor zorgaanbieders verandert er ook het een en ander, zoals de financiering. We gaan in de Achterhoek van start met een taakgerichte bekostiging met 'lumpsum financiering'. We nemen dus afscheid van het ‘uurtje factuurtje’ en productdenken. Dit moet ervoor zorgen dat de hulp en/of ondersteuning zo lang duurt als nodig en zo kort als mogelijk.

Voor Wmo Logeren en Hoog Complexe Jeugdhulp met Verblijf is het niet gelukt om met de zorgaanbieders die zich voor deze segmenten hadden aangemeld, een dekkend zorglandschap te realiseren. Komende periode krijgt de inkoop van deze segmenten een vervolg. Op dit moment wordt bekeken wat hiervoor de beste aanpak is. Voor inwoners die deze zorg en/of ondersteuning krijgen, verandert er voorlopig niets.

Dat klopt ongeveer. We hebben 60 zorgpartijen een nieuw contract afgesloten. Een contractpartner kan echter ook een samenwerkingsverband of consortium van meerdere zorgaanbieders zijn. Ook kunnen contractpartners onderaannemers inzetten. Feit is dat straks een stuk minder zorgaanbieders dan het huidige aantal van 300 voor de Achterhoekse gemeenten actief zijn.

Voor veel inwoners verandert er niet direct iets, omdat ze hun huidige zorgaanbieder behouden. Inwoners die op dit moment hulp krijgen van een niet-gecontracteerde zorgaanbieder, moeten van zorgaanbieder wisselen. De afspraak is dat ze bij hun huidige zorgaanbieder blijven, totdat hun hulp wordt overgenomen door een nieuw gecontracteerde zorgaanbieder. De overdracht gebeurt zorgvuldig en in overleg met de inwoner. Dit is vastgelegd in de overgangsregeling die tot en met 31 december 2022 loopt. Alleen voor situaties waarbij echt geen andere oplossing mogelijk is, maken we een uitzondering. Nieuwe cliënten krijgen vanaf 1 juli 2022 direct te maken met de nieuwe aanpak en de nieuw gecontracteerde zorgaanbieders.

Nee. We vinden een zorgvuldige overdracht van de zorg en ondersteuning naar gecontracteerde zorgaanbieders erg belangrijk. Ook hebben we met zorgaanbieders afgesproken dat de zorgcontinuïteit gegarandeerd blijft. De afspraak is dat niet-gecontracteerde zorgaanbieders de hulp blijven leveren totdat een gecontracteerde zorgaanbieder het overneemt. Dit is ook in de huidige contracten van zorgaanbieders vastgelegd. Nieuwe cliënten krijgen vanaf 1 juli 2022 uiteraard meteen te maken met de nieuwe aanpak en de nieuw gecontracteerde zorgaanbieders.

Vanuit de gemeenten nemen we altijd contact op met de inwoner. Hoe en wanneer dit precies gebeurt, verschilt per gemeente. Hiervoor heeft iedere gemeente een projectleider implementatie. Zolang de indicatie niet is afgelopen en de inwoner heeft nog niets gehoord van de gemeente, blijft de huidige indicatie doorlopen.

Nee. Voor inwoners met alleen een indicatie voor hulpmiddelen en/of Hulp bij het Huishouden geldt de nieuwe contractering niet. Hun voorziening kopen we op een andere manier in. De gunning voor dyslexie hebben we eerder al afgerond. Die contracten zijn al op 1 augustus 2021 ingegaan. 

Klik hier om het overzicht te bekijken of te downloaden.

De segmenten waarvoor de aanbesteding nu is afgerond, zijn: Wmo Wonen, Wmo Integrale Ondersteuning, Integrale Ambulante Jeugdhulp en Gezins- en Woonvormen. De aanbesteding van de segmenten Wmo Logeren en Hoog Complexe Jeugdhulp met Verblijf krijgt komende tijd een vervolg. 

Het onderaannemerschap ligt bij de gecontracteerde zorgaanbieders. Per 1 juli 2022 is het voor deze contractpartners mogelijk om nieuwe onderaannemers toe te voegen aan de dienstverlening. Ons advies is daarom: heeft u interesse in onderaannemerschap, zoekt u dan contact met de nieuw gecontracteerde zorgaanbieders.

Overige

In de Achterhoek willen we verschillende dingen aanpakken. Zo hebben de gemeenten op dit moment met ruim 300 zorgaanbieders een contract. Dat werkt voor niemand efficiënt. Inwoners zien door dit enorme aanbod door de bomen het bos niet meer. Ook brengt de jaarlijkse contractering veel extra werk met zich mee, voor zowel zorgaanbieders als gemeenten. Waar we ook rekening mee moeten houden, is de toename van de zorgkosten. Daarom willen de gemeenten veel meer sturen op resultaat. Het gaat straks veel meer om het resultaat dat de inwoner met de inzet van zorg of ondersteuning wil bereiken. Dit vraagt om meer samenwerking tussen zorgaanbieders en gemeenten. En om meer professionele ruimte voor zorgaanbieders, zodat ze nog beter de zorg kunnen bieden die hun cliënten nodig hebben. Om dit mogelijk te maken, hebben de gemeenten afgelopen tijd nieuwe contracten met zorgaanbieders  afgesloten. Samen voor beter dus.

Dat kun je het beste aan jouw werkgever vragen. De Achterhoekse gemeenten hebben namelijk niet alleen met individuele zorgaanbieders contracten afgesloten. Maar ook (en vooral) met samenwerkingsverbanden van zorgaanbieders en met hoofdaannemers, die met onderaannemers werken. Op de lijst met gecontracteerde partijen staan alleen de namen van de gegunde contractpartners, maar bijvoorbeeld niet met welke onderaannemers deze contractpartners samenwerken. Dat bepaalt de contractpartij namelijk zelf. Het kan dus ook zijn dat jouw organisatie straks als onderaannemer in de Achterhoek actief blijft.

 

Jazeker, inwoners houden de zorg waarvoor ze een indicatie hebben. De nieuwe aanpak in de Achterhoek is niet bedoeld om inwoners minder of andere zorg te bieden. Gemeenten en zorgaanbieders willen het vooral nog beter gaan regelen. Wat we daarmee bedoelen? Het resultaat dat een inwoner wil bereiken met de inzet van zorg of ondersteuning, staat straks nog meer voorop. Ook regelen we de zorg of ondersteuning straks nog meer in overleg. Er komt dus meer samenwerking. Zo krijgt de ondersteuningsvraag van de inwoner vanaf de nieuwe aanpak nog meer aandacht.

Nee, in principe niet. Cliënten houden dus de zorg en/of ondersteuning waarvoor ze een indicatie hebben. Verandert hun zorgbehoefte? Dan kan ook de indicatie veranderen en dus de zorg die ze krijgen. Als hun indicatie afloopt, wordt opnieuw bekeken welke zorg en/of ondersteuning het beste bij hen past. Dat is niet anders dan nu.

Dat is afhankelijk van of jouw organisatie vanaf 1 juli 2022 een nieuw contract heeft met de Achterhoekse gemeenten of als onderaannemer actief blijft in de regio. Is jouw organisatie gecontracteerd of blijft jouw organisatie als onderaannemer actief, dan nog bepaalt jouw werkgever of jij jouw cliënten behoudt. Je kunt deze vraag dus het beste binnen jouw eigen organisatie stellen.

Overigens is het niet zo dat als jouw organisatie niet gecontracteerd is per 1 juli 2022, dat de zorg of ondersteuning per die datum meteen ophoudt. De gemeenten verwachten van niet-gecontracteerde zorgaanbieders dat ze de zorg en/of ondersteuning in goed overleg met de cliënt overdragen aan een andere zorgaanbieder. Daarvoor is een overgangsperiode van een halfjaar afgesproken. De gemeenten gaan ervan uit dat uiterlijk 31 december 2022 alle cliëngten hun zorg en/of ondersteuning krijgen van een gecontracteerde zorgaanbieder.

Goed om te weten: de zorgvraag van cliënten is en wordt niet minder. Alle zorg en/of ondersteuning waaraan op dit moment behoefte is in de Achterhoek, moet ook straks worden geleverd. Jouw inzet blijft dus nodig in de regio.

 

Gemeenten en zorgaanbieders hebben hierover met elkaar duidelijke afspraken gemaakt. Namelijk dat zorgaanbieders die vanaf 1 juli 2022 geen contract meer hebben in de Achterhoek, meewerken aan een zorgvuldige overdracht van de zorg. Dit betekent dat jouw werkgever zorg blijft leveren totdat de nieuwe zorgaanbieder begint. Overigens gaat de overdracht van zorg geleidelijk. Er is namelijk een overgangsperiode van een halfjaar van kracht. Uiterlijk 31 december 2022 hopen we dat alle cliënten die een andere zorgaanbieder moe(s)ten krijgen, deze ook hebben.

Het kan kloppen dat inwoners die zorg en/of ondersteuning via de gemeente krijgen, een brief van hun gemeente hebben gehad. Elke gemeente informeert komende tijd cliënten over de nieuwe situatie per 1 juli 2022. En vooral: wat betekent deze situatie voor hun zorg en/of ondersteuning? De gemeenten streven ernaar de inwoner zo precies mogelijk te informeren. Omdat dit veel uitzoekwerk betekent, ontvangt niet elke cliënt op hetzelfde moment een brief. Het kan dus zijn dat de ene cliënt al wel een brief heeft gehad en de andere cliënt nog niet. De bedoeling is wel dat elke cliënt ruim voor 1 juli 2022 weet wat de nieuwe aanpak straks voor hem/haar en zijn/haar zorg/ondersteuning betekent.

Gebruik de antwoorden in deze ‘Vragen en antwoorden’ als je vragen krijgt van een cliënt. Maar verwijs de cliënt ook naar (de website van) de gemeente voor meer informatie. De belangrijkste boodschap voor nu is: de zorg of ondersteuning waarvoor de cliënt een indicatie heeft, gaat door. Oók na 1 juli 2022. Het kan wel zijn dat een cliënt straks een andere zorgaanbieder krijgt. Dat laten de gemeenten de cliënt zo snel mogelijk weten. Als de cliënt van zorgaanbieder moet wisselen, gebeurt dat met veel aandacht en in goed overleg met de huidige én nieuwe zorgaanbieder. En: totdat de nieuwe zorgaanbieder begint, houdt de cliënt zijn/haar huidige zorgaanbieder. 

Het is heel begrijpelijk dat cliënten vragen hebben. Er gaat tenslotte iets veranderen. Toch is het advies om de cliënt gerust te stellen. Jouw cliënt houdt zijn/haar zorg of ondersteuning. En als jouw cliënt een andere zorgaanbieder krijgt, regelen we dat heel zorgvuldig. In overleg ook met de cliënt en met de huidige en nieuwe zorgaanbieder. De cliënt komt niet zonder zorg te zitten.

Op deze datum wordt de nieuwe aanpak in de Achterhoek van kracht. Vanaf dan gaan ook de nieuwe contracten met zorgaanbieders in. De nieuwe aanpak houdt in dat gemeenten met de inwoner het ‘WAT’ bepalen en zorgaanbieders met de inwoner het ‘HOE’. Zorgaanbieders krijgen bijvoorbeeld meer ruimte om samen met de inwoner te bepalen welke zorg en/of ondersteuning het beste werkt voor de inwoner.

Nieuwe cliënten krijgen vanaf 1 juli 2022 direct te maken met de nieuwe aanpak. Ze krijgen ook zorg/ondersteuning van een nieuw gecontracteerde zorgaanbieder.

Huidige cliënten gaan gaandeweg over op de nieuwe aanpak. En als ze moeten overstappen op een andere zorgaanbieder, omdat hun huidige zorgaanbieder niet gecontracteerd is, dan gebeurt dat ook geleidelijk. De bedoeling is dat uiterlijk 31 december 2022 alle inwoners met zorg/ondersteuning in de Achterhoek hulp krijgen volgens de nieuwe aanpak. 

Bij de segmenten Wmo Wonen en Hoog Complexe Jeugdhulp met Verblijf is het de gemeenten niet gelukt om met de zorgaanbieders die zich hadden aangemeld voor een nieuw contract, tot een dekkend zorglandschap te komen. De Achterhoekse gemeenten vinden het belangrijk dat in elke gemeente de benodigde zorg/ondersteuning beschikbaar is. Omdat het bij deze segmenten niet is gelukt om dit te realiseren, wordt de aanbesteding opnieuw opgestart. De verwachting is dat het uiteindelijk wel lukt om ook voor deze segmenten nieuwe contracten af te sluiten. Het vraagt alleen nog iets meer tijd. 

Naar boven